Wat is angst?

Iedereen kent het wel, bang voor een hond, voor hoogtes of de tandarts. De een heeft er meer last van dan de ander. Ikzelf heb er letterlijk jaren mee geworsteld, bang om mijzelf te laten zien.

Er zijn vele soorten van angst, echter de meeste mensen zijn zich niet bewust van de invloed hiervan in hun leven. Hoe komt dat? En hoe herken je dan je angst? Daarvoor is het belangrijk dat je eerst weet wat angst eigenlijk is….

Wat is angst eigenlijk?

Angst is in eerste instantie een nuttige reactie op een situatie waarin je je bedreigd voelt. Je lichaam maakt zich klaar om in actie te komen, zodat je in staat bent om te vechten of vluchten.

Voorbeeld: Wanneer er brand ontstaat in je huis. Wanneer je er op tijd bij bent kan je het gevecht aangaan met de vlammen en deze doven. Ben je hiervoor te laat dan zal je op de vlucht slaan om jezelf en je gezin in veiligheid te brengen.

Om te kunnen vechten of vluchten vinden er lichamelijke reacties plaats zoals; versnelde hartslag en ademhaling, trillen, zweten, duizeligheid, verhoogde spierspanning, plotseling warm of koud krijgen. Wanneer het gevaar te overweldigend wordt en er geen mogelijkheid bestaat om te vechten of vluchten vind bevriezing plaats.

Voorbeeld: je verstijft van angst omdat er geen uitweg meer mogelijk is. Hierdoor treed je als het ware uit je lichaam en hoef je geen pijn te voelen.

En als laatste kan er sprake zijn van aanpassing, je uit dan niet wat er werkelijk door je heen gaat, maar gaat pleasen en je aanpassen als strategie om te overleven.

Voorbeeld: Je wordt onderdrukt door je moeder, je kunt niet vluchten, vechten heb je opgegeven er blijft als enige strategie nog over om te pleasen en het je moeder naar de zin te maken zodat je niet opvalt en je zo min mogelijk commentaar krijgt.

Holistisch gezien is angst een emotie welke door de ontvanger moeilijk te ervaren is. Een kenmerk van deze emotie is dat het zich manifesteert in het lichaam, alsof de angst het overneemt. Wanneer angst te heftig is om doorvoeld en doorleefd te worden in het moment, wordt deze opgeslagen in het lichaam in de vorm van spierspanning.

Het is belangrijk om te beseffen dat niemand het fijn vind om bang te zijn. Dat we als kind al te horen krijgen dat je niet bang hoeft te zijn. Of dat er helemaal geen ruimte is voor angst. “Stel je niet zo aan” is een veel gebruikte uitspraak van ouders/leerkrachten naar kinderen. Het lijkt alsof al vroeg ingeprent wordt dat angst er niet mag zijn. Hierdoor wordt het niet toegelaten dat je bang mag zijn en ontstaat er angst voor de angst.

Wil je meer weten? Kijk op info AT praktijk-heel DOT nl.


Martine Hulsink

Plaats hier je reactie!


Je bericht wordt verzonden...